Araç Şarj İstasyonları

Elektrikli araç şarj istasyonları, enerjinin elektrikli araca akışını insan ve teknik alt yapı açısından güvenli olarak gerçekleştiren AC ve DC şarj istasyonu ekipmanlarıdır. Gelişen teknoloji sayesinde elektrikli arabalar prototip olmaktan çıkıp seri üretime geçerek geleceğin çevreci ulaşım araçları olmaya başlamıştır. Elektrikli araçlar, küresel ısınma ve iklim değişikliğine neden olan sera gazı emisyonlarını önleme ve enerjinin verimli kullanımı açısından geleceğin taşımacılığını temsil etmektedir.

Elektrikli Araç Şarj İstasyonu Tipleri

Elektrikli otomobiller günümüz teknolojisiyle iki farklı modelde şarj edilebilir. Bunlar alternatif akım yöntemini kullanan AC tipi  şarj üniteleri ve doğru akım yöntemini kullanan DC tipi şarj üniteleridir. Günümüz elektrikli otomobil modellerinin tümü hem AC hem de DC şarj istasyonlarından şarj edilebilmektedir.

  • AC Yavaş Şarj:

    3-6 kW arasında gerçekleşir. En yaygın yavaş şarj 3.6 kW ile yapılır ve 6-12 saat arasında sürer.
    Yavaş şarj, geceleri evde şarj için sıkça kullanılan bir metottur. İşyeri ve halka açık noktalarda da bulunabilir fakat uzun şarj süresi sebebi ile ev dışı yerlerde daha az yaygındır.

  • AC Hızlı Şarj:

    7 kW veya 22 kW’ta gerçekleşen, araç bataryasına göre 1-2 veya 4-6 saat sürebilen şarjdır.
    Otoparklar, süpermarketler, eğlence merkezleri gibi bir saatten daha fazla park edilen yerlerde bulunur.

  • DC Ultra Hızlı Şarj:
    15kW seviyesinden  350kW a kadar şarj gücüne sahip olan bir aracı mümkün olan en hızlı sürede şarj etmek için kullanır. Araç bataryasına göre bataryayı 20 dakika ile 1 saat arasında doldurabilir.
    Çok büyük miktarda güç kullandıkları için evde kullanım açısından pek uygun değildir, daha çok otoyol servis istasyonları ve halka açık şarj noktalarında bulunur.

3-6 kW arasında gerçekleşir. En yaygın yavaş şarj 3.6 kW ile yapılır ve 6-12 saat arasında sürer.

Yavaş şarj, geceleri evde şarj için sıkça kullanılan bir metottur. İşyeri ve halka açık noktalarda da bulunabilir fakat uzun şarj süresi sebebi ile ev dışı yerlerde daha az yaygındır.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’mızca hazırlanan ve güncellenen otopark yönetmeliği resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. Yürürlüğe göre; zorunlu otopark adedi 20 ve üzeri olan yeni yapılacak yapılara ilişkin yapı ruhsatı başvurularında zorunlu otopark alanlarının 1 adetten az olmamak üzere en az % 5’inin, ilgili standartlara göre şarj ünitesi dâhil elektrikli araçlara uygun olarak düzenlenmesi şartı aranacaktır.

Ayrıca 30,000 metrekareden büyük AVM’ lerde kurulacak şarj ünitelerinden en az birinin, 70,000 metrekareden büyük AVM’ lerde ise en az ikisinin ilgili standartlara göre hızlı şarj kapasitesine sahip olması gerekiyor.

Özel mülklerde şarj istasyonunu kişisel kullanımınız için şahsi garajınıza kurmak isterseniz, herhangi bir yetki talep etmenize gerek yoktur. Elektrik alt yapınızın destekleyebileceği bir şarj ünitesi seçilerek kurulum yapılabilir.

Toplu konutlarda ise şarj istasyonunu ortak yaşam alanı tarafından kullanılabilir hale getirilmesini istiyorsanız, bunu kat malikleri kurul toplantısı gündeminde talep etmeniz gerekecektir. Kararın onaylanabilmesi için kat malikleri sayısının çoğunluğunun (örneğin toplam 6 kat malikinden 4’ünün) onayı gerekir. Yine bunun akabinde talepleri karşılayabilecek uygun şarj istasyonu seçilerek kurulum gerçekleştirilebilir.

Şarj istasyonlarının; markalara, kullanılan yerlerine ve amaçlara göre kullanım şekli değişmektedir. İnternet portalı veya  mobil programlar üzerinden online ödeme yapılarak kullanım gerçekleştirilebilir. Mobil programlar ile cihaza bağlantı sağlanabilir, kişisel kullanım olan noktalarda kişiye özel ön yüklemeli kartlar ile ödeme yapılabilir veya cihaz üzerindeki ekrandan yönlendirme yapılarak şarj kontrolü sağlanabilmektedir.

Şarj istasyonu ücreti kullanılan kwh miktarına göre ve işleten firmaya veya şahsa göre değişebilmektedir. Birim fiyat olarak geçerli olan dağıtım şirketinin belirlediği kwh fiyatı baz alınır ve bunun üzerine işletme ücreti eklenebilir.